reklama

Neplánované interview s nemeckou Rómkou.

Mal som pred sebou nudnú cestu vlakom do Ostravy, teda aspoň tak som si to predstavoval, kým som nestretol jednu dámu s veľkým srdcom a úžasným charakterom. Rozprával som sa s ňou iba krátko, ale som presvedčený, že je to úžasný človek s veľkým Č...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (116)

Do Ostravy som išiel, pretože som bol pozvaný na krátku študijnú návštevu ohľadom práce s Rómami a stretol som tam veľmi zaujímavých ľudí a aj samotné stretnutie mi dalo niečo, čo som tiež neočakával, ale o tom potom, ako sa hovorí...D

Teda sedel som v kupé s mojim kamarátom, s Janette Maziniovou a Luckou , ktoré ma vlastne pozvali na stretnutie. Keď sme prišli do kupé, sedel tam jeden chlap s malým dieťaťom. Usadili sme sa a začali sme sa rozprávať a ani samotná diskusia, ktorá medzi nami prebiehala nebola nudná, no v tom prišla jedna pani s veľkým kufrom, ktorá mala zakúpenú miestenku presne ako my. Aj ona sa usadila a pozorne nás počúvala. Vyzerala dosť čudne, teda mne pripadala niečo medzi rómkou a černoškou. Janette nám navrhla, že nás pozve na kávu, ja som neodmietol a hovoril som si, že teraz mi káva padne vhod a nemýlil som sa. :D

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prišiel „kočovní čašník" a objednali sme si, Janette chcela zaplatiť, ale čašník jej nemal vydať. Teda mňa zaujímala viac tá pani ako čašník a všimol som si, že držala v ruke peniaze a evidentne mala záujem aj ona o kávu. V tom sa ozvala a povedala, že má záujem aj ona o kávu a zaplatí kávu všetkým. Vyzvala čašníka lámanou slovenčinou a nemčinou, aby peniaze od Janette vrátil a zaplatila to ona. My sme boli prekvapení, nevedeli sme prečo to urobila. Tak som sa jej poďakoval po nemecky a spýtali sme sa prečo to urobila a odpovedala: aj ja šom čigánka. Všetci sme boli prekvapení, pretože vyzerala ako dáma na úrovni. Dali sme sa do reči a spýtali sme sa kde cestuje a kde bola. Odvetila, že cestuje do Berlína a bola v Malackách. Najprv sa nás spýtala či môže rozprávať po slovensky, že vie rozprávať, ale rozprava smiešne, pretože je samouk a nemá stým dobre skúsenosti. My sme jej povedali, že mi sa jej určite smiať nebudeme, nechcela nám veriť nakoniec sme sa s ňou rozprávali aj po slovensky aj po nemecky, väčšinou po nemecky a prekladali sme ostatným Lucka a ja. Tak nám porozprávala svoj príbeh a priebeh jej života. Vyskytlo, že je čistokrvná Rómka, ktorá sa narodila na Slovensku v osade pravdepodobne v Malackách. Keď bola malá adoptovali ju do Nemecka a o svojom pôvode sa dozvedela ako 18. ročná a rodičia sa rozhodli, že jej ukážu odkiaľ pochádza a zoznámia ju s jej rodičmi, pretože ona na tom trvala. Dozvedeli sme sa, že vlastne bola na návšteve u svojho brata, ktorý je chorý a leží v nemocnici. Potom kládla otázky ona, zaujímalo ju aj naše príbehy. Vysvitlo, že táto dáma bola veľmi sklamaná s Rómov a nevedela pochopiť ako takto ľudia môžu žiť. Povedala, že veľmi ľutuje deti ktoré tam žijú, ktoré sú stále špinavé a hladné. Bola sklamaná, pretože zistila, že ju neustále využívajú. Nevedela pochopiť to, aký sú tí ľudia primitívni a myslia si, že ona o tom nevie, že ju využívajú. Pritom neustále plakala. Teda musím povedať, že tam bola „hustá" nálada. Bolo mi jej veľmi ľúto a vyvolávalo to vo mne miešané pocity. Povedala, že vlastní organizáciu v Nemecku a vybavila Rómom s Malaciek cely kamión hračiek, ktoré im rozdala a získala za to par „pekných" slov. Spýtala sa čo to je „kuva" bolo to ťažké vysvetľovať ako povedať slušným spôsobom slovo kuva. Nejako sa nám podarilo to preložiť a ona sa následne chytila za hlavu a rozplakala sa. Toto si zaslúžila za kamión hračiek. Povedala, že to hľadala v slovníku, ale nenašla to...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bolo zaujímavé porovnávať ju, ktorá pochádza z osady, ale vyrástla v Nemecku a porovnávať Rómov z osady, ktorí v nej aj vyrástli. Viete nedávno som sa stretol s jedným zaujímavým názorom od jedného novinára z agentúry SITA. Na jednej tlačovke sa vyjadril, že Rómovia majú v samotnej mentalite kradnúť a podvádzať. Že oni to majú v sebe, v krvi a nepokladajú to za hriech. Samozrejme povedal som mu čo si o tom myslím a myslím, že tu som zažil živí príklad a dôkaz toho, že to nie je pravda.

Je veľmi smutné ako sa k nej tí Rómovia správajú, ona nebola vôbec pripravená na taký šok, dokonca aj teraz prišla na Slovensko len preto, lebo jej povedali, že jej brat zomrel a prišla na pohreb. Samotní Rómovia si za to môžu, že ich ľudia takto vnímajú. Je to pravda a realita a podľa mňa týmto ľuďom sa veľmi nedá pomôcť, pretože oni nechcú pomoc a podľa mňa týchto ľudí treba nechať iba dožiť a nič iné. Jediná nádej sú deti, tie sa dajú ovplyvniť, ale musí sa im niekto venovať celé detstvo a v pubertálnom veku obzvlášť a potom možno sa niekam posunieme. Keď som sa na tým neskôr zamýšľal, prečo jej nie sú ani len trošku vďační keď im tak pomáha , prišiel som na to, že to prečo sa nedá vysvetliť, lebo oni iné veci nevedia robiť iba využívať a hľadať všetky možnosti len, aby nemusel oni sami sa pričiniť o svoje šťastie. (Samozrejme česť výnimkám.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to veľmi smutné a zarážajúce, ale je to realita ktorá tu je a ešte dlhý čas bude.

Potom sa ma pýtala, akoto, že ja som iní a pritom mám rovnakú pokožku ako oni.

Nevedel som jej to vysvetliť prečo som ja iní, ale povedal som jej jedinú vetu je to asi tým, že mám skvelých rodičov ktorí mi ukázali smer jazdy a skvelých ľudí okolo seba, ktorí sa mi venovali a doteraz venujú. A potom je to na každom jednom z nás ako sa chytíme šance a smeru jazdy či z nej chceme zísť. Podľa môjho názoru treba každému ponúknuť cestu a je na ňom či ju príjme.

Nakoniec si odo mňa vyžiadala číslo a adresu, že keď príde na Slovensko, tak sa určite so mnou chce stretnúť a aj s mojimi rodičmi. Ja som jej ju dal a rozlúčili sme sa tak, že nás všetkých postískala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto nečakané stretnutie vo mne vyvolalo ľútosť a nútilo ma to rozmýšľať. Diskusia medzi nami bola veľmi emotívna a neviem prečo to ten hore takto zariadil, ale určite mi to niečo dalo, niečo čo neviem ani vyjadriť slovami, niečo čo cítim vo vnútri.

Dúfam, že tejto dáme sa bude dariť lepšie a nestratí chuť a elán do života, hlavne kvôli naším Rómom...

Miroslav Tirda

Miroslav Tirda

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študujem, pracujem, žijem :D Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáLuník IXSúkromnéinéČlovek s veľkým Č

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu